• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 926
  • lokalizacja
  • BiP

„Odkrywcy STEAM”

Plan innowacji edukacyjnej: „Odkrywcy STEAM”

Autor innowacji: Anna Mazikiewicz-Skorupa
Szkoła: Szkoła Podstwawowa nr 4 w Czerwionce-Leszczyny
Przedmiot: Fizyka
Klasa: 7A i 7B
Czas realizacji: Październik – Maj (1 zajęcia miesięcznie)

  1. Wprowadzenie

Innowacja edukacyjna „Odkrywcy STEAM” ma na celu rozwój zainteresowania uczniów naukami ścisłymi poprzez połączenie nauki fizyki z elementami STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics). Program będzie realizowany w formie projektów edukacyjnych, które w sposób praktyczny i interdyscyplinarny podejdą do zagadnień z fizyki, inżynierii oraz technologii.

  1. Cele innowacji

Główne cele:

  • Zwiększenie zainteresowania uczniów naukami ścisłymi, szczególnie fizyką.
  • Rozwijanie kompetencji w zakresie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
  • Kształtowanie umiejętności współpracy zespołowej oraz rozwiązywania problemów.
  • Zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, poprzez eksperymenty i projekty.
  • Rozwijanie kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia.
  1. Opis planowanych działań

Program będzie obejmował osiem spotkań (od października do maja), każde trwające 45 minut. Każde spotkanie będzie poświęcone innemu zagadnieniu z zakresu fizyki, z naciskiem na interdyscyplinarność STEAM.

  1. Metody pracy
  • Metody aktywizujące: eksperymenty, praca w grupach, projekty.
  • Praca z materiałami multimedialnymi, interaktywne prezentacje.
  • Rozwiązywanie problemów metodą projektową.
  1. Przewidywane efekty

Po zakończeniu innowacji uczniowie:

  • Zrozumieją złożoność i znaczenie interdyscyplinarnego podejścia do nauki.
  • Będą potrafili zastosować teoretyczną wiedzę z fizyki w praktyce.
  • Rozwiną umiejętności pracy zespołowej i twórczego rozwiązywania problemów.
  • Zwiększą swoje zainteresowanie naukami ścisłymi i technicznymi.
  1. Środki i materiały dydaktyczne
  • Materiały do eksperymentów (proste elementy elektroniczne, materiały konstrukcyjne, optyczne, itp.).
  • Narzędzia multimedialne (prezentacje, filmy edukacyjne).
  • Programy komputerowe wspierające projektowanie i robotykę (opcjonalnie).
  1. Ewaluacja

Ewaluacja będzie przeprowadzona na podstawie:

  • Obserwacji zaangażowania uczniów podczas zajęć.
  • Oceny projektów wykonanych przez uczniów.
  • Ankiet ewaluacyjnych na koniec programu.