„Odkrywcy STEAM”
Plan innowacji edukacyjnej: „Odkrywcy STEAM”
Autor innowacji: Anna Mazikiewicz-Skorupa
Szkoła: Szkoła Podstwawowa nr 4 w Czerwionce-Leszczyny
Przedmiot: Fizyka
Klasa: 7A i 7B
Czas realizacji: Październik – Maj (1 zajęcia miesięcznie)
- Wprowadzenie
Innowacja edukacyjna „Odkrywcy STEAM” ma na celu rozwój zainteresowania uczniów naukami ścisłymi poprzez połączenie nauki fizyki z elementami STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics). Program będzie realizowany w formie projektów edukacyjnych, które w sposób praktyczny i interdyscyplinarny podejdą do zagadnień z fizyki, inżynierii oraz technologii.
- Cele innowacji
Główne cele:
- Zwiększenie zainteresowania uczniów naukami ścisłymi, szczególnie fizyką.
- Rozwijanie kompetencji w zakresie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
- Kształtowanie umiejętności współpracy zespołowej oraz rozwiązywania problemów.
- Zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, poprzez eksperymenty i projekty.
- Rozwijanie kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia.
- Opis planowanych działań
Program będzie obejmował osiem spotkań (od października do maja), każde trwające 45 minut. Każde spotkanie będzie poświęcone innemu zagadnieniu z zakresu fizyki, z naciskiem na interdyscyplinarność STEAM.
- Metody pracy
- Metody aktywizujące: eksperymenty, praca w grupach, projekty.
- Praca z materiałami multimedialnymi, interaktywne prezentacje.
- Rozwiązywanie problemów metodą projektową.
- Przewidywane efekty
Po zakończeniu innowacji uczniowie:
- Zrozumieją złożoność i znaczenie interdyscyplinarnego podejścia do nauki.
- Będą potrafili zastosować teoretyczną wiedzę z fizyki w praktyce.
- Rozwiną umiejętności pracy zespołowej i twórczego rozwiązywania problemów.
- Zwiększą swoje zainteresowanie naukami ścisłymi i technicznymi.
- Środki i materiały dydaktyczne
- Materiały do eksperymentów (proste elementy elektroniczne, materiały konstrukcyjne, optyczne, itp.).
- Narzędzia multimedialne (prezentacje, filmy edukacyjne).
- Programy komputerowe wspierające projektowanie i robotykę (opcjonalnie).
- Ewaluacja
Ewaluacja będzie przeprowadzona na podstawie:
- Obserwacji zaangażowania uczniów podczas zajęć.
- Oceny projektów wykonanych przez uczniów.
- Ankiet ewaluacyjnych na koniec programu.