• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 926
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/O szkole/Innowacja pedagogiczna/Innowacja ,,Ekologiczne Pierwszaki"

Innowacja ,,Ekologiczne Pierwszaki"

Padlet innowacji ,,Ekologiczne Pierwszaki"

I. Wstęp 

Świat, w którym żyjemy, jest piękny. Wspaniałe krajobrazy, przepiękne kolory, cuda stworzone przez naturę... Niestety, tylko tam, gdzie nie ma ludzi. W codziennym wyścigu po dobra materialne przestaliśmy myśleć o otaczającym nas świecie zwierząt i roślin. Bezmyślnie niszczymy wszystko, co - paradoksalnie - niezbędne do życia: powietrze, lasy, wodę... i zasypujemy świat tonami śmieci. Zagrożenia istniejące na naszej Planecie są spostrzegane już przez najmłodsze dzieci, które podczas spacerów i wycieczek obserwują zaśmiecone i zatrute środowisko. Uświadomienie sobie czym grozi dalsze prowadzenie gospodarki rabunkowej jest pierwszym krokiem do sukcesu, kolejnym: próba przekazania swojej wiedzy innym. 

II Charakterystyka innowacji 

Innowacja ,,Ekologiczne Pierwszaki” przeznaczona jest do realizacji w klasach pierwszych z uczniami SP nr 4 we współpracy z ekodoradcą Subregionu Zachodniego w ramach projektu LIFE: ,,Śląskie. Przywracamy błękit". 

Myślą przewodnią oraz podstawą doboru i układu treści będzie poznawanie ekologicznych aspektów własnego domu, szkoły i najbliższego otoczenia, samodzielne zdobywanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów. 

Prowadzi to do rozwoju zainteresowań przyrodniczych (środowiskowych) dzieci, motywowania ich do działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do przyrody. Zajęcia w terenie to szczególnie wartościowe lekcje patrzenia, słuchania, mówienia i myślenia. Zbliżają one dzieci do natury, przy czym dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokajają swą ciekawość. 

          Realizacja innowacji ma pomóc w kształtowaniu u dzieci umiejętności, postaw i zachowań, mających na celu zrozumienie świata przyrody oraz problemu środowiska. W toku jej realizacji dziecko zdobędzie umiejętności: 

  • obserwowania i opisywania składników środowiska i współzależności między nimi, 
  • projektowania działań mających na celu właściwe korzystanie z zasobów przyrody oraz poprawę stanu najbliższego środowiska, 
  • przeprowadzania i prezentowania prac badawczych, 
  • podejmowania decyzji i działań na rzecz środowiska naturalnego, w tym aktywnego uczestnictwa w akcjach sprzątania świata, 

Efektem realizacji programu powinno być ukształtowanie takiej jednostki, która nie będzie bezmyślna, samolubna i konsumpcyjna wobec przyrody i jej zagrożeń 

III . Cel ogólny 

Kształtowanie postaw proekologicznych przez uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska oraz podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska 

IV. Cele szczegółowe

  1. Kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i    doświadczeń 
  2. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie. 
  3. Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka. 
  4. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka. 
  5. Kształtowanie poczucia tożsamości z otaczającym środowiskiem 
  6. Umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu. 
  7. Przekazywanie pozytywnych ekologicznie wartości ludziom z najbliższego otoczenia. 
  8. Pogłębianie zainteresowań, pobudzanie inicjatywy, samodzielności. 
  9. Projektowanie i przeprowadzanie różnych badań. 
  10. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł informacji.  

V. Treść i struktura 

             Treść programu jest zbiorem planowanych czynności dziecka, które mają doprowadzić do zmian w jego rozumieniu świata, skierowaniu uwagi na rzeczy ważne i wywołaniu działań pożądanych wychowawczo. Jest związana z ich oczekiwaniami, poziomem oraz kierunkiem zainteresowań. Różnorodne powiązanie różnych rodzajów wiedzy i doświadczeń stwarza większe szanse na uzyskanie przez dzieci spójnego obrazu wiedzy i głęboko sięgającego zrozumienia materiału. Te same treści będą się powtarzać wielokrotnie, umożliwiając tym samym dziecku poszerzanie i pogłębianie wiadomości i umiejętności wraz ze wzrastającymi możliwościami intelektualno-percepcyjnymi. Dobrane są tak, by były ciekawe, stymulowały do myślenia, poszukiwania i działania. Mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez potrzeby i możliwości dzieci.  

W programie zawarte zostały następujące treści programowe: 

  1. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego 
  2. Style życia i ich związek z wyczerpaniem się zasobów naturalnych. 
  3. Przykłady miejsc, w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym 
  4. Degradacja środowiska - przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności ludzi 
  5. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej, zasady zachowania się na obszarach chronionych 

Realizacja programu obejmuje następujące działania: 

1.Powietrze

  • Warsztaty ekologiczne -Smog 
  • Zajęcia z ekodoradcą Subregionu Zachodniego w ramach projektu LIFE: ,,Śląskie. Przywracamy błękit".
  • Utworzenie Szkolnego Zespołu Antysmogowego 
  • Pasieka, spotkanie z pszczelarzem 
  • Las - konkurs plastyczny 
  • Dzień patrzenia w Niebo 

2.Woda:  

  • Oczyszczalnia ścieków 
  • Wycieczka nad Bierawkę 
  • Dzień Wody 
  • Energia
  • Wycieczka na Kopalnie ,,Ignacy” 
  • Wycieczka na ,,Elektrownię Rybnik” 
  • Światowy Dzień Wiatru 

3.Energia

  • Wycieczka na Kopalnie ,,Ignacy” 
  • Wycieczka na ,,Elektrownię Rybnik” 
  • Światowy Dzień Wiatru 

4.Odpady 

  • Segregacja 
  • Recykling 

5.Ziemia 

  • Udział w akcji ,,Sprzątanie świata” 
  • Rolnictwo ekologiczne 
  • Zdrowe śniadanie. 
  • Zieleń w słoiku 
  • Zdrowe odżywianie 
  • Wycieczka do Ogrodu botanicznego - Mikołów Mokre 
  • Sadzenie żonkili  
  • Wiosenna łąka - wyjście, wysiewanie kwiatów 
  • Kultura i ekologia- teatrzyk, konkursy, quizy, gra miejska 

 VI. Formy pracy

  • Zajęcia z całą grupą z zastosowaniem aktywnych metod pracy. 
  • Zajęcia w zespołach. 
  • Zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję. 

VII. Metody pracy 

Realizacja programu powinna się opierać na stosowaniu aktywnych metod poznawania środowiska. Większość zadań może być realizowana  w grupie. Jest to bardzo istotne w nabywaniu przez dzieci umiejętności pracy w grupie i komunikowania się. Podczas zajęć wykorzystywane  są różnorodne metody, które pozwalają wszystkim przyswajać wiedzę, umiejętności, rozwijać twórczość, wyrażać ekspresję (w różnych jej formach). Są wśród nich: 

  • metoda oglądowa: obserwacja (spontaniczna i kierowana), pokaz, prezentacje multimedialne, wystawy, 
  • metoda słowna: pogadanka, dyskusja, opis (z wykorzystaniem obrazów naturalnych, modeli), opowiadanie, wywiad, praca z literaturą turystyczno-krajoznawczą i czasopismami, gry dydaktyczne, spotkania 
  • metoda praktyczna (badawcza): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty, hodowla, praca dla środowiska. 

Stosowanie różnych metod umożliwia organizację pracy w grupach, a także indywidualne traktowanie każdego dziecka. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w maksymalny sposób rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności. W czasie realizacji programu metody   te wzajemnie się przenikają i uzupełniają  

VIII. Przewidywane osiągnięcia uczniów  

Uczniowie potrafią: 

  • samodzielnie poznawać świat przyrody 
  • rozwijać zainteresowania przyrodnicze 
  • dokonywać pomiarów i obserwacji w terenie 
  • wnioskować i i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne 
  • korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody 
  • wskazywać działania ekologiczne w skali lokalnej i globalnej 
  • wskazywać walory przyrodnicze regionu i kraju 
  • wskazywać działania służące poprawie środowiska 

 IX. Ewaluacja

            Ewaluację programu stanowią wspólne rozmowy, dyskusje, próby oceny pracy po zajęciach. Inną jej formą jest przygotowanie wystawki fotograficznej po danym przedsięwzięciu lub ukazującej pewien etap prac.  

Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany między osiągnięciami końcowymi, a początkowymi będą obserwacje dzieci, skale postaw, wywiady, analiza wytworów dzieci. Formami sprawdzania osiągnięć, umiejętności i wiadomości będą różne konkursy, quizy, wystawy. Przy ocenianiu postaw będzie brane pod uwagę zaangażowanie dziecka, jego aktywność w realizacji działań, samodzielność w rozwiązywaniu problemów, umiejętność pracy w grupie. Doskonałą oceną są również opinie rodziców i innych nauczycieli.  

do góry