Plan działań
- Projekt uczenie się przez całe życie - COMENIUS
- Czas trwania: Wrzesień 2013 - Czerwiec 2015
- Tytuł: "Not so different, not so far away"
- Szkoła Partnerska: Ses Pla Marcell - Cardedeu (Hiszpania) http://www.plamarcell.cat/html/intranet
Streszczenie:
Tematem projektu jest nawiązanie współpracy z uczniami i nauczycielami szkoły w Hiszpanii , celem której jest zaprezentowanie naszych miast, sławnych miejsc, kultury i zwyczajów. Poprzez dzielenie się dziedzictwem kulturowym chcemy doskonalić znajomość języka angielskiego wśród naszych uczniów. W ramach projektu będziemy realizować wiele różnych zadań: czytanie książek w języku angielskim, tłumaczenie wierszy i tekstów piosenek, robienie zdjęć, kręcenie filmów, tworzenie stron internetowych, wspólne granie w tradycyjne gry. Wszystkie wymienione zajęcia mają na celu wzmocnienie poczucia integracji europejskiej wśród polskich i hiszpańskich uczniów , ze zwróceniem uwagi na silne związki ze swoimi regionami. W trakcie realizacji zadań uczniowie przedstawią zarówno różnice, jak i podobieństwa między naszymi regionami – Śląskiem i Katalonią. Podczas naszej współpracy zwrócimy szczególną uwagę na realizację następujących celów:
- doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku angielskim
- zachęcanie do wykorzystywania technologii informacyjnej
- pogłębianie wiedzy na temat kultury i zwyczajów kraju partnerskiego
- przedstawienie podróżowania jako skutecznego sposobu na poznanie kraju i regionu naszych partnerów oraz zdobywanie nowych, inspirujących doświadczeń.
Zadania realizowane w czasie wymiany uczniów
- Wizyty uczniów w kraju partnerskim będą odbywać się w maju każdego roku.
- Głównym celem projektu jest doskonalenie u naszych uczniów umiejętności komunikowania się w języku angielskim, a także pogłębienie wiedzy na temat kultury i zwyczajów kraju partnerskiego.
- 20 uczniów biorących udział w wymianie, będzie miało możliwość uczestniczenia w różnych zajęciach rozwijających umiejętność praktycznego użycia języka w życiu codziennym.
- Podczas 10 – dniowego pobytu w kraju partnerskim uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, co pozwoli im na dokładniejsze poznanie systemu edukacji i porównanie go z systemem w swoim kraju. - Uczestnicy wymiany będą realizować główny cel projektu poprzez wspólne wykonywanie poleceń, gry, wycieczki itp.
- Uczniowie wzbogacą swoją wiedzę językową o podstawowe słowa i wyrażenia ułatwiające komunikację w języku polskim i hiszpańskim
- Wspólnie wykonają broszurę, w której zamieszczone będą wszystkie ćwiczenia zrealizowane w czasie trwania projektu i ocenią w jakim stopniu pomogły one w realizacji celu głównego
- Wspólnie wykonają kronikę projektu
- Uczniowie będą poznawali kulturę kraju partnerskiego spożywając tradycyjne dania, spędzając wspólnie czas, rozmawiając na tematy życia codziennego, realizując zaplanowane zadania.
- Wezmą udział w grze drużynowej, w której wykażą się wiedzą na temat miejscowości, w której znajduje się szkoła partnerska ( konkurs będzie przygotowany przy współpracy z lokalnymi władzami, sklepami oraz innymi instytucjami )
- Po zakończeniu wymiany uczniowie zrobią film „ Świat naszych partnerów widziany naszymi oczami”
- Wezmą udział we wspólnych zajęciach tworzenia biżuterii i ozdób, gotowania, aerobiku, zawodach playstation, anglojęzycznym maratonie filmowym i wielu innych
- Wspólnie wykonają prace plastyczne stosując różne metody scrapbookingu, w którym zamieszczą interesujące, angielskie cytaty
- uczniowie przygotują przewodniki „jak przetrwać w Cardedeu/Czerwionka”
Plan działań
Wrzesień 2013
- Przedstawienie społeczności obydwu szkół szczegółowego planu projektu (UCZNIOWIE, NAUCZYCIELE, RODZICE)
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej PREZI na temat szkół partnerskich
- zrobienie filmu typu LIPDUB na temat szkoły
- Założenie , WIKI, konta na facebooku oraz bloga projektu
- Zorganizowanie konkursu na najciekawsze logo projektu
Pażdziernik 2013
- Doskonalenie umiejętności czytania ,słuchania i mówienia poprzez analizę tekstów o kulturze kraju partnerskiego
- Przygotowanie prezentacji i plakatów na temat kraju partnerskiego – doskonalenie umiejętności pisania
- Pisanie artykułów do lokalnej prasy
- TELEMATIC POLLS - ważne miejsca w naszych miastach – program WIKILOG
Listopad 2013
- Krótkie filmy prezentujące najnowszą modę w naszych krajach
- Wykonanie kilku projektów przedstawiających modę wśród nastolatków – TECHNIKI DOWOLNE, SZYCIE, PROJEKTOWANIE
Grudzień 2013
- Praca z tekstem i wykonywanie ćwiczeń związanych z Świętami Bożego Narodzenia – doskonalenie 4 sprawności językowych
- Wykonanie prezentacji multimedialnej na temat obchodów Świąt bożego Narodzenia w Europie
- Przeprowadzenie konkursu w obydwu szkołach na najciekawszą multimedialną świąteczną kartkę dla lokalnych instytucji w obydwu krajach
Styczeń 2014
- Przygotowanie elektronicznej wersji rozmówek w GOOGLE DRIVE hiszpańsko – polsko – angielskich oraz broszury z podstawowymi wyrażeniami I zwrotami
- Wymiana poglądów, drogą elektroniczną, przez bloga, na temat wspólnie wybranej i przeczytanej książki w języku angielskim
Luty 2014
- Wykonywanie wcześniej zaplanowanych zadań, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, celem pogłębienia wiedzy na temat kraju partnerskiego poprzez GOOGLE EARTH
- Wykonanie dużej mapy kraju partnerskiego z uwzględnieniem ważnych i atrakcyjnych miejsc
Marzec 2014
- Przygotowanie elektronicznej prezentacji na temat Świąt Wielkanocnych z uwzględnieniem wszystkich sprawności językowych
- Zorganizowanie tygodnia zajęć przeprowadzonych w języku angielskim z zaangażowaniem jak największej ilości osób
- Przeprowadzenie konkursu na świąteczne i letnie dekoracje
Kwiecień 2014
- Przygotowanie typowych polskich i hiszpańskich przepisów kulinarnych – doskonalenie umiejętności pisania w języku angielskim
- Przygotowanie i nagranie “ program kulinarnego” – ćwiczenie sprawności mówienia
- artykuł w szkolnej lub lokalnej gazecie
Maj 2014
Wymiana uczniów: - hiszpańscy uczniowie będą przebywać w kraju partnerskim przez 10 dni, doskonaląc przede wszystkim umiejętność mówienia w języku angielskim
- koszulki na powitanie
- nagrania
- Kraków
- pokaz mody
- tradycyjne gry i zabawy
- prezentacja kuchni katalońskiej
- tydzień wspólnych zajęć w języku angielskim
- wideokonferencja z partnerską szkołą
- wykonanie kroniki wymiany
Czerwiec 2014
- Wykonanie przewodnika turystycznego o kraju partnerskim – doskonalenie umiejętności pisania i czytania w języku angielskim
- Nagranie filmu “ Świat naszych partnerów widziany naszymi oczami”
- Przygotowanie i wymiana wakacyjnych kartek
Lipiec 2014
Podsumowanie pierwszego etapu współpracy i przygotowanie planów na następny rok
Wrzesień 2014
- multimedialna prezentacja kroniki DRIVE SHARED DOCUMENTS
- Shared drive document - wymiana doświadczeń i zdjęć miedzy uczniami po wakacjach
- Prezentacja podsumowująca 1 rok - ewaluacja
Październik 2014
- Wykonanie graffiti przedstawiającego symbole narodowe naszych krajów
- Wykonanie prac plastycznych przez uczniów, z wykorzystaniem różnorodnych technik znanych artystów naszych krajów
Listopad 2014
- Tłumaczenie angielskich piosenek na język polski i hiszpański
- Przygotowanie nagrania przedstawiającego wykonanie piosenki w trzech językach (kamera)
- Przygotowanie prezentacji(drive shared presentations) na temat popularnych piosenkarzy, ulubionych gatunków muzyki
- Przygotowanie broszur ze słowami piosenek oraz ćwiczeniami do wykorzystania na zajęciach z języka angielskiego
Grudzień 2014
- Nagranie znanych polskich i hiszpańskich kolęd
- Przygotowanie i wymiana nagrań z życzeniami z okazji Świąt Bożego Narodzenia ( doskonalenie umiejętności pisania i mówienia)
- Wykonanie kalendarza zawierającego ilustracje i zdjęcia zrobione przez uczniów w czasie trwania projektu
- Wymiana kartek świątecznych wykonanych różnymi technikami scrapbookingu
Styczeń 2015
- Wybór legend reprezentujących kraje partnerskie
- Przygotowanie nagrań z głosami osób przedstawiających wybraną legendę w języku partnera ( z napisami)
Luty 2015
Wykonanie prac (cyfrowo) na temat sławnych gwiazd sportu obydwu krajów ( doskonalenie umiejętności czytania i pisania)
Przygotowanie wywiadu z wybraną gwiazdą sportu ( doskonalenie umiejętności pisania i mówienia)
Marzec 2015
- Czytanie wierszy w języku ojczystym, tłumaczenie wybranego utworu na język angielski
- Nagranie prezentowanych przez uczniów wierszy ( rozwijanie sprawności mówienia i słuchania)
- Wykonanie przez uczniów zakładek z cytatami (w języku angielskim)-scrapbooking
Kwiecień 2015
- Przygotowanie prezentacji na temat znanych polskich i hiszpańskich architektów( rozwijanie sprawności czytania i pisania)
- Wykonanie techniką Sketchup modeli sławnych polskich i hiszpańskich budynków
- Przygotowanie elektronicznej wersji plakatów ze zdjęciami arcydzieł architektury i komentarzami w języku angielskim –program GLOGSTER
Maj 2015
Dziesięciodniowa wizyta polskich uczniów w Hiszpanii
- koszulki na powitanie
- nagrania
- Barcelona
- pokaz mody
- prezentacja kuchni polskiej
- tradycyjne gry i zabawy
- tydzień zajęć z językiem angielskim
- wideokonferencja
- wykonanie kroniki wymiany
- Wykonanie przez uczniów broszury zawierającej wszystkie ćwiczenia zrealizowane w czasie trwania projektu. druk- our culture through 4 skills
Czerwiec 2015
- Nagranie filmów na pożegnanie i wysłanie kartek drogą elektroniczną
- Wykonanie kroniki z całego projektu
- Przygotowanie filmu “ Świat naszych partnerów widziany naszymi oczami”
- Zamieszczenie w lokalnej prasie artykułów dotyczących projektu