Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Czerwionce-Leszczynach

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Czerwionce-Leszczynach

44-230 Czerwionka-Leszczyny

ul. Furgoła 71

tel. 03 24 312 926

E-mail: zs2czerwionka@wp.pl; sekretariat@czerwionkasp4.pl

O metodzie projektu na lekcjach

Praca z projektem  jako skuteczna metoda motywowania uczniów do nauki.

 Nie jest sztuką praca z uczniem zdolny i ambitnym. Sztuką jest zmotywowanie i zachęcenie do nauki ucznia słabego. Wśród wielu sprawdzonych i wypróbowanych metod w tym zakresie niezwykle pomocna i skuteczna okazuje się praca metodą projektu. Istotą pracy z projektem jest samodzielna praca ucznia, podczas której nauczyciel jest jedynie dyskretnym doradcą i koordynatorem, a nie ekspertem. Dzięki podejmowanym przez ucznia decyzjom związanym z realizacją tego projektu zwiększa się zaangażowanie ucznia w pracę, co w rezultacie wpływa na kształtowanie pozytywnego stosunku do niej. 

 

 

Wśród wielu zalet i korzyści, jakie niesie ze sobą praca metodą projektu, wymienić należy kształtowanie u uczniów następujących umiejętności:

 

− umiejętność pracy w zespole

 

− formułowanie problemów i celów

 

− planowanie i organizacja własnej pracy

 

− korzystanie z różnych źródeł informacji

 

− umiejętne integrowanie wiedzy z różnych przedmiotów nauczania

 

− krytyczne analizowanie informacji

 

− zapisywanie i prezentowanie zebranych materiałów

 

− przygotowanie i praktykowanie wystąpień publicznych

 

− formułowanie i wyrażanie własnych opinii

 

− słuchanie opinii wyrażonych przez innych członków grupy

 

− samoocena

Aby praca z projektem przyniosła zamierzone efekty, poczynić należy następujące kroki :

dokładnie zaplanować pracę z projektem, określić temat i cele, przydzielić zadania poszczególnym członkom grupy,  korzystać z różnych źródeł informacji, określić termin prezentacji oraz konsultacji z nauczycielem, określić sposób prezentacji i jej czas, podać kryteria oceny projektu.

Projekty uczniowie powinni wykonywać samodzielnie. Idealnie byłoby zorganizować pracę tak, aby częściowo przebiegała ona na lekcjach, natomiast w znacznej mierze powinna to być praca domowa. Punktem kulminacyjnym pracy metodą projektu jest jego prezentacja.

Do najczęściej spotykanych form prezentacji należą: plakaty, albumy, broszury, książeczki, modele, pokazy filmu wideo.