O metodzie projektu na lekcjach
Praca z projektem jako skuteczna metoda motywowania uczniów do nauki.
Nie jest sztuką praca z uczniem zdolny i ambitnym. Sztuką jest zmotywowanie i zachęcenie do nauki ucznia słabego. Wśród wielu sprawdzonych i wypróbowanych metod w tym zakresie niezwykle pomocna i skuteczna okazuje się praca metodą projektu. Istotą pracy z projektem jest samodzielna praca ucznia, podczas której nauczyciel jest jedynie dyskretnym doradcą i koordynatorem, a nie ekspertem. Dzięki podejmowanym przez ucznia decyzjom związanym z realizacją tego projektu zwiększa się zaangażowanie ucznia w pracę, co w rezultacie wpływa na kształtowanie pozytywnego stosunku do niej.
Wśród wielu zalet i korzyści, jakie niesie ze sobą praca metodą projektu, wymienić należy kształtowanie u uczniów następujących umiejętności:
− umiejętność pracy w zespole
− formułowanie problemów i celów
− planowanie i organizacja własnej pracy
− korzystanie z różnych źródeł informacji
− umiejętne integrowanie wiedzy z różnych przedmiotów nauczania
− krytyczne analizowanie informacji
− zapisywanie i prezentowanie zebranych materiałów
− przygotowanie i praktykowanie wystąpień publicznych
− formułowanie i wyrażanie własnych opinii
− słuchanie opinii wyrażonych przez innych członków grupy
− samoocena
Aby praca z projektem przyniosła zamierzone efekty, poczynić należy następujące kroki :
dokładnie zaplanować pracę z projektem, określić temat i cele, przydzielić zadania poszczególnym członkom grupy, korzystać z różnych źródeł informacji, określić termin prezentacji oraz konsultacji z nauczycielem, określić sposób prezentacji i jej czas, podać kryteria oceny projektu.
Projekty uczniowie powinni wykonywać samodzielnie. Idealnie byłoby zorganizować pracę tak, aby częściowo przebiegała ona na lekcjach, natomiast w znacznej mierze powinna to być praca domowa. Punktem kulminacyjnym pracy metodą projektu jest jego prezentacja.
Do najczęściej spotykanych form prezentacji należą: plakaty, albumy, broszury, książeczki, modele, pokazy filmu wideo.